sunnuntai 27. huhtikuuta 2014

Ipadilla HDR kokeilua






Minulla oli ohjelma jonka taitava poikani, nopeasti, otti haltuunsa ja "suomensi" äidilleen, näin tajusin mistä HDR:ssä oli kyse ja samalla myös poikani oppi asian. Minua laiskotti ja hyvä niin.

HDR ohjelma ottaa samanaikaisesti kaksi eri valotuksellista kuvaa ja ne yhdistämällä saadaan "moni-ilmeisempi" kuva.
Olin aikaisemmin, amerikassa ollessani, ihmetellyt että miksi Ipadilla kuvia ottaessani tulee kaksi eri tyyppistä kuvaa (olin vahigossa aktivoinut HDR kuvanoton) ja deletoin aina toisen, siis sen huonomman ja nyt harmittaa, koska olisin saanut parempia otoksia ja näin ollen hienompia muistoja grrrr....

No tässä ovat mun ensi kokeilut, nopsaa kodin pihalta. 
Kesähuonekkin on siivottu ja en muista koska se olisi näin aikaisin ollut oleskelu valmis. Kukat puuttuvat sieltä, mutta kesähän on vasta tulossa

4 kommenttia:

  1. Mielenkiintoista kuvakokeilua! ...kun ei ole ipadiä eikä iphoneakaan, toimisikohan HDR jossain muussa laitteessa.. Kaikkea muutakin kaunista löytyy näistä *M-boxeistasi* ;)

    VastaaPoista
  2. Kiitos Johki ! Kuule kyllä noita HDR-ohjelmia löytyy eri kuvaohjelmissa esim. macissäni on omansa. Etsi netistä, uskon että löytyy joku ilmaisohjelma jolla pääset alkuun. Onko kamerassasi omaa HDR? Jos ei, niin ota kuva raw-muodossa josta pystyt muokkaamaan kaksi- tai kolme eri versioita joista näitä sitten "sovitellaan". En osaa opettaa enempiä, minä vain kokeilin ja siitä se lähtee.
    Sinun Blogissasi on niin kauniin rauhoittavia otoksia että saan näistä kuvistasi uutta- erillaista virtaa, siitä kiitos.

    VastaaPoista
  3. Meillä mies ottaa välillä noita hdr-kuvia, minä en ymmärrä niistä(kään) hölkäsen pöläystä. Olen kaikessa tekniikassa ihan onneton. Mutta näissä ainakin kaksi valotusta tuntuu toimivan oikein hyvin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se HDR auttaa kun ottaa Ipadillä kuvia, järkkärillä en ole vielä kovasti ehtinyt kokeilemaan kun itsellä "nörttiysopettelu" (tietokoneella 3D ohjelmien opiskelua ja tekemistä) vie kaiken ajan :-) Tekniikka on kiinostanut aina, muun tekemisen ohella sekä halu oppia uutta, niin että on vain pakko aina tunkea päätään uusiin juttuhin kuin "liisa ihmemaassa" -aika ei riittä vain kaikkeen kivaan, tai se riittää siihen mihin se riittää

      Poista